Kako se zaštiti od „phishinga“ – elektronske krađe identiteta

Krađa identiteta je ozbiljna pretnja posebno u oblasti elektronskog bankarstva. Kako postajemo žrtva prevare i da li je moguće zaštiti se od ove kriminalne aktivnosti „lovaca“ na naše podatke?

Krađa identiteta je pokušaj dobijanja osetljivih informacija kao što su podaci za prijavu ili drugih ličnih podataka kao što su:

  • korisnička imena,
  • lozinke,
  • pojedinosti o kreditnoj kartici,
  • podaci o bankovnom računu,
  • broj telefona,
  • odgovori na tajna pitanja…

Čak i delimične informacije koje prevaranti dobiju mogu povećati šanse za uspeh narednih elektronskih napada.

Prilikom pokušaja krađe identiteta, uvek se igra na poverenje i provokaciju. Na primer, dobijate mejl od „izvora“ kome verujete i u kome se od vas traži da potvrdite username i šifru za logovanje na društvene mreže ili bankarski račun… Takođe, u tom pismu se najčešće primalac upozorava da to treba da uradi u nekom vremenskom periodu inače će njegov nalog biti blokiran.

Kada to uradite, kliknete na link i ostavite podatke, a onaj ko vam je poslao lažni mejl (koji deluje verodostojno) dobija „na tacni“ vaše podatke koje može da zloupotrebi.

Danas smo relativno zaštićeniji nego pre nekoliko godina zahvaljujući anti-spam tehnologijama koje su se dosta razvile. Većina tih poruka blokirana je tako i pre nego što su došle do vašeg Inbox-a, ali ipak i dalje treba biti oprezan i ne davati svoje podatke ukoliko zaista niste sigurni da ih ostavljate na pravoj adresi.